Technisch bulletin
Per 1 januari 2023 is de deeltjestellertest een verplicht onderdeel van de APK voor Euro 5 en Euro 6 dieselvoertuigen met een roetfilter. Deze test is ingevoerd om de aanwezigheid en werking van het roetfilter te kunnen controleren. De deeltjesteller kan kleine roetdeeltjes in de uitlaatgassen detecteren en daarmee aangeven of een roetfilter wel of niet goed werkt. Voor onder andere Euro 3 en Euro 4 dieselvoertuigen blijft de roetmeting als uitstootmeting noodzakelijk.
De verwachting is dat een redelijk deel van de voertuigen die met de deeltjesteller getest gaan worden niet aan de gestelde norm voldoen. Het roetfilter wordt dan direct als boosdoener aangewezen, maar is deze de oorzaak of wellicht toch een gevolg? Voordat er over gegaan wordt op vervanging van het roetfilter is het belangrijk eerst de juiste diagnose te stellen. Hiervoor is het van belang het roetfilter als onderdeel van het emissiesysteem te beschouwen en de afzonderlijke onderdelen van het systeem te controleren op hun werking. Ook het regeneratieproces is onderdeel van een volledige diagnose: wordt er voldoende vaak geregenereerd, haalt het roetfilter zijn gewenste werkingstemperatuur en welke drukken worden er (door het voertuig) gemeten?
Naast het emissiesysteem kunnen zaken die invloed hebben op het verbrandingsproces ook een negatief effect hebben op het roetfilter. Denk hierbij met name aan de injectoren die lekken of een turbo die olie lekt. In het geval van lekkende injectoren neemt een deel van de brandstof geen deel uit van het verbrandingsproces en komt onverbrand in het uitlaattraject terecht. Door de hoge werkingstemperatuur van het roetfilter zal de brandstof daar alsnog tot ontbranding komen met desastreuze gevolgen voor het roetfilter. Bij een olielekkende turbo geldt grotendeels hetzelfde, zodra deze olie in het uitlaattraject terecht komt zal deze zich voorin het roetfilter gaan ophopen, waar deze bij de eerstvolgende regeneratie zal verbranden (tezamen met het roetfiltermateriaal).
Klik hier voor de checklist om een juiste diagnose te stellen
Indien het roetfilter inderdaad als oorzaak uit de diagnose komt bestaat er naast het vervangen van het roetfilter ook de mogelijkheid deze te laten reinigen. Dit kan Hofland voor u verzorgen. Hierbij worden de roetfilters thermisch gereinigd, dit is wellicht niet de goedkoopste manier maar wel de meest effectieve. Het grote voordeel van thermisch reinigen is dat alle ingekapselde as verwijderd wordt, in tegenstelling tot chemisch reinigen. Indien het roetfilter vervangen wordt is het belangrijk om in de keuze van het nieuwe roetfilter mee te nemen hoe er met het voertuig gereden wordt en hoe lang men nog met het voertuig wil blijven rijden.
Vanwege de complexiteit van het diagnose stellen biedt Hofland B.V. u de mogelijkheid de workshop APK en de deeltjesteller in de praktijk te volgen aan onze vestiging in Rotterdam