Ook al zitten de verwarming en kachelventilator vaak diep weggestopt in de verwarmings- en aircomodule achter het dashboard, verdienen ze wel de aandacht. Naast dat ze belangrijk zijn voor een goede werking van het verwarmings- en aircosysteem zijn ze ook belangrijk voor het comfort en de veiligheid van de inzittenden van de auto. Voorkom een vervuild systeem en vervang deze op tijd voor een goede werking.
Wat zijn de oorzaken van vervuiling?
In de kachelradiateur en -slangen kan vuil ophopen. Hierdoor stroomt de koelvloeistof niet goed door en werkt de verwarming niet goed. De belangrijkste oorzaken van deze vervuiling zijn:
- Gebruik van leidingwater: de minerale hierin zorgen voor vervuiling van het systeem. Gebruik daarom altijd de voorgeschreven koelvloeistof.
- Slechte kwaliteit koelvloeistof: hierdoor ontstaat afzetting.
- Gebruik onjuiste mengsels van koelvloeistoffen.
- Resten van lekstopmiddelen.
Wat zijn de gevolgen van vervuiling?
De vervuiling van de kachelradiateur en -slangen zorgt voor verschillende problemen bij het voertuig. De meest voorkomende problemen zijn:
- Een versleten of kapotte thermostaatklep. Dit verhindert de doorstroming van de koelvloeistof waardoor de kachelradiateur niet goed werkt.
- Corrosie door vochtige omstandigheden leidt tot lekkage van de kachelradiateur.
- Lekkage leidt tot een lager koelvloeistofniveau. Hierdoor werkt de verwarming minder goed én kan er ook ernstige motorschade ontstaan.
Vervang kachelradiateur daarom op tijd!
Om deze problemen te voorkomen is het dus belangrijk om de kachelradiateur op tijd te vervangen. Dit kost, afhankelijk van het type auto, meestal twee tot drie uur.